WINTERZON OP SAL
Het piepkleine Sal is razend populair onder liefhebbers van de winterzon. Niet vreemd, want alhoewel zeker moeders mooiste niet, dit dorre Kaapverdische eiland beschikt over een van ‘s werelds meest aanlokkelijke zandstranden. En dat op slechts zes uur vliegen van Amsterdam.
De oude handelsroute naar Zweden
Op weg van de Lofoten naar Oslo – bijna 1400 kilometer maar liefst – overnachten we hier en daar om de lange reis even te onderbreken. Zo gebeurt het dat wij op een dag aankomen bij Junkerdalen, even ten noorden van de poolcirkel, en besluiten hier wat uit te rusten. Bij het bezoekerscentrum halen we een wandelkaart, en blijven nog een tweede dag. En nog een derde...
ROTS IN DE BRANDING
Gateway to Vietnam
Puissante rijkdom en een allesverwoestende aardbeving
Ontdekkingsreizen in de 15de en 16de eeuw brachten Portugal ongekende rijkdom en grandeur. Met de hoge opbrengsten van kruiden en specerijen uit India, goud en diamanten uit Brazilië, konden megalomane bouwprojecten als het Hiëronymietenklooster in Belém bekostigd worden. De aardbeving van 1755 bracht roet in het eten; veel van de vergaarde weelde ging ten onder aan die allesverwoestende ramp. Opeens hadden de Portugezen wel iets anders aan hun hoofd dan koloniale expansie. Wat is er heden ten dage eigenlijk nog over van al die rijkdom van weleer?
Granieten rotsen in een smaragdgroene zee
Voorbij gaat het, voorbij aan de immens populaire Costa Smeralda. Voorbij aan de talloze borden die ons op de route van Olbia naar Palau luid en duidelijk de weg wijzen naar luxe bungalowparken, toprestaurants en druk bezochte discotheken. Naar daar waar de toerist het liefst heengaat in de hete Italiaanse zomers. Zal het ons lukken aan deze zonaanbiddende menigte te ontsnappen op de La Maddalena Archipel?
Schotland in een notendop
Schotland stond al jaren bovenaan mijn verlanglijstje, maar de aarzeling om mijn zomervakantie aan de regengoden over te leveren was groot. Zeker, ook in de winter valt er een aanzienlijke hoeveelheid regen, maar om het druilerige Hollandse winterweer hoefde ik het niet te laten. De keus viel op het gemakkelijk te behappen eiland Arran dat bekend staat als "Schotland in miniatuur". The best of Scotland in een notendopje dus.
QUAN LAN, HET LAATSTE EILAND
Zelfs met de plattegrond van Hon Gai in de hand komen we geen stap vooruit. De stad is uitgebreid, ons kaartje beknopt. Niemand spreekt Engels en de tijd dringt. En we dachten nog wel dat we aan twee uur tijd ruim voldoende hadden om van Bai Chay naar Hon Gai – aan de andere kant van het water – te komen. Aan een gigantische brug tussen de twee plaatsen wordt hard gewerkt. Samen vormen zij Halong City; een weinig bekende naam onder de Vietnamezen. Des te bekender bij de toeristen, die dagelijks met honderden tegelijk in het toeristische Bai Chay verblijven. Maar Hon Gai, dat is een heel ander verhaal…
It’s a long way... to Navarino
Twee weken geleden hadden we telefonisch de reservering al gemaakt vanuit Puerto Natales. De vrachtboot met plaats voor tweeëntwintig passagiers vertrekt zo eens in de twee weken vanuit Punta Arenas naar Puerto Williams op het eiland Navarino, in het uiterste zuiden van Chileens Patagonië. Het was steeds erg onzeker of, en zo ja, wanneer er een boot zou gaan. Maar zodra de datum bekend werd, boekten we meteen onze passage!
MOTEL AS SUWAIQ
Het is druk in As Suwaiq. De siesta is voorbij, de winkels zijn weer open en iedereen is op straat te vinden. We rijden van steeg naar steeg, langs een rommelig strand en een prachtig fort. Toch maar eens even navragen. "Meneer, weet u ook waar wij Motel As Suwaiq kunnen vinden?". Een verbaasde, geheimzinnige glimlach en dan een uitgestoken arm die richting binnenland wijst. Terug naar de snelweg, langs het politieburo en dan gewoon rechtdoor. Alsmaar rechtdoor, gebaart de vriendelijke man met een veelbetekenende armslag.
Mooi, mooier, het mooist
Het meest fascinerende dat ik las over de Azoren, is de wetenschap dat de eilanden zo'n drie centimeter per jaar uit elkaar groeien. De drie tektonische platen, enerzijds de Noord-Amerikaanse en anderzijds de Euraziatische en de Afrikaanse, schuiven elk maar liefst anderhalf centimeter op. En laten de Azoren nou precies óp die breuklijn liggen.
De turbulente geschiedenis van een open landschap
'Lauwerssé moat ticht!' stond er te lezen op de protestposters die achter menig Fries raam waren geplakt. Met de stormramp van 1953 en de Kerstvloed van 1954 achter de rug waren de mensen het helemaal beu. Eigenlijk verhoogde de staat liever de bestaande zeedijken: de goedkoopste optie. Maar het gros van de bevolking ging hier niet mee akkoord en koos voor absolute veiligheid, oftewel de aanleg van een dertien kilometer lange afsluitdijk.
DUITSLAND AAN DE CHINESE KUST
"Grote stad? Welnee!" roept de Chinese zakenman breed lachend uit, "Qingdao is voor onze begrippen maar een heel klein plaatsje hoor!" Nou, daar zijn wij het stilletjes hartgrondig mee oneens. Noem een stad met ruim 2,5 miljoen inwoners maar eens klein! Qingdao is de laatste jaren sterk gemoderniseerd en is nu tevens gezegend met een fantastisch snelle treinverbinding met Peking. Met 250 kilometer per uur schiet de witte CRH-trein door het landschap en we doen nog geen zes uur over de rit. Dat is een winst van ruim vier uur vergeleken met de oude treinverbinding.
Van een mysterieuze berg en een ontzagwekkende kloof
Onze rondreis van drie weken op het Italiaanse eiland Sardinië zou uiteraard voor een groot deel in het teken komen te staan van luieren op idyllische stranden onder een hete zon of snel verkoeling zoeken aan de rand van het zwembad na elk bezoek aan een bezienswaardigheid. Nee, hartje zomer is niet de meest geschikte tijd om er eens lekker op uit te gaan voor een wandeling. Met temperaturen van rond de 38 graden, waterflessen die in een mum van tijd op zijn en felle zonnestralen die meedogenloos op je hoofd worden afgevuurd, is de lol er al gauw af. Toch willen wij ze niet missen: de twee meest spectaculaire wandelingen van het eiland. Een houten wegwijzer geeft ze al aan: ga rechtsaf om oog in oog te staan met een uiterst mysterieuze berg, of linksaf voor een onderdompeling in een van 's werelds meest ontzagwekkende kloven.
KLEIN CURAÇAO, KLEIN AVONTUUR
Sinds ik het boek ‘Eenzaam’ van Boudewijn Büch had gelezen, wilde ik erheen: Klein Curaçao. Hoelang geleden was het alweer? Enkele jaren geleden? Een onscherpe foto van de vuurtoren op het eiland – meegebracht van Curaçao door een vriend – stond al enige tijd in mijn boekenkast te prijken. Eens zou ik het eiland met eigen ogen gaan zien, dat stond voor mij als een paal boven water. Maar hoe zou ik dit gaan aanpakken? Zou ik vanuit Curaçao per motorboot naar het kleine, ‘andere’ Curaçao, het nagenoeg onbekende Curaçao, kunnen gaan?
Walvisjacht of walvissafari? De wondere wereld van de IJslandse economie
Wanneer ik tijdens een wandeling door de haven van Reykjavik enkele walvisvaarders broederlijk tegenover wat walvissafariboten zie liggen, begrijp ik het heel even niet meer. Die tegenstelling is mij te groot. Thuis gekomen duik ik het internet in, op zoek naar een alles verhelderende verklaring voor deze ogenschijnlijke waanzin.
Wandelen op z'n Taiwanees
Doe eens iets geks, moeten we gedacht hebben in de zomer van 2012. De keuze valt op een land waar maar weinig Nederlandse toeristen heengaan: Taiwan. Ga je lezen over Taiwan dan kom je er al snel achter dat het hier in de zomer best kan spoken door de vele tyfoons. En wat te denken van de aardbevingen? Op deze plek botsen twee continentale platen met zo'n onvoorstelbare kracht tegen elkaar, dat het eiland jaarlijks met maar liefst vier centimeter omhoog wordt gedrukt. Say no more, onze koffers zijn al gepakt!
HET BALTISCHE ALTERNATIEF
De Baltische Staten, en met name Estland, zijn een uitstekend alternatief voor Scandinavië. Dezelfde dichte bossen, heldere meren en verlaten wegen, maar (vooralsnog) veel goedkoper en veel minder bezocht door toeristen. In Estland vind je niet alleen een prachtige natuur, maar ook restanten van een rijke historie; behalve romantische kastelen en Middeleeuwse stadjes, hebben ook de Sovjetbarakken hun eigen verhaal te vertellen.
TWEE NACHTJES CUC PHUONG
Op weg van Ninh Binh naar Cuc Phuong National Park wordt de schade veroorzaakt door tyfoon Damrey, die anderhalve week tevoren over het land heeft geraasd, meteen duidelijk. De rijstvelden liggen grotendeels onder water, de toppen van tempeltjes nog zichtbaar als om hulp schreeuwende drenkelingen. Ook in het park zou maar liefst vijftien procent van het bos vernietigd zijn door de storm.
IN DE WOLKEN
Via het Mattertal, waarschijnlijk het drukst bezochte dal van Zwitserland, rijden we naar Täsch in het uiterste zuiden van het land. Hier loopt de weg dood en moeten we onze auto achterlaten op het gigantische parkeerterrein. De laatste 5 km naar Zermatt gaan per trein. We zijn vlakbij de grens met Italië; een grens die wordt gevormd door een bijna ondoordringbare muur van bergen. Een snelle blik op het dorp en geld wisselen is het enige dat wij doen in Zermatt. Het dorp ligt op 1620 meter hoogte en is nogal excentriek... Je ziet er de meest uiteenlopende toeristen; van rijke Japanners – de vrouwen met hoge hakken en bontjassen – tot arme rugzakkers.
Tsaren aan de wandel
Welbeschouwd is het Pad van de Tsaar (Tsarskaya Tropa) eigenlijk maar een pad van niks met zijn luttele zeven kilometer en zijn eenvoudig te behappen karakter. Nee, het is eerder de geschiedenis die eraan kleeft, die dit tot een uiterst gedenkwaardige wandelroute maakt.
De vele gedaantes van de Vatnajökull
Ik zal de gezichten van Höfn (spreek uit: Hup) niet licht vergeten. Gewoonweg doordat elke inwoner er meerdere bezigheden op na houdt. Ben je net bij de kapper geweest, dan zie je hetzelfde lachende gezicht terug als je een bezoekje brengt aan het Edelstenenmuseum. Heb je de eigenaar van je hotel vanmorgen nog een goede dag gewenst, dan komt hij je later die dag halen met de sleepboot. Ging je op excursie met quads en beland je even later in de garage, tja, dan is daar het bekende gezicht van de monteur. Om het plaatje nog completer te maken kun je het beste een avondje gaan luisteren naar het prachtige gezang van het Höfner mannenkoor, en ja hoor, iedereen is weer van de partij!
NOG EVEN TIJD VOOR PANAMA
Langzaam lopen we over de brug richting Panama. Onder ons stroomt de Rio Sixaola, die de grens met Costa Rica vormt. Wat een prachtig uitzicht hebben we op de rivier en de weelderig begroeide oevers; zelden zie je zo’n mooie grensovergang! Van het plaatsje Sixaola in Costa Rica lopen we naar Guabito in Panama, waar we nog wat eten voordat we weer op de bus stappen. Onze maandenlange reis door Centraal-Amerika loopt ten einde en we hebben nog maar een weekje over. In plaats van dit weekje in Costa Rica door te brengen (onze terugvlucht is vanuit San José), hebben we ervoor gekozen het westen van Panama te bezoeken.
De diva onder de wandelroutes
Zoals het een echte diva betaamt, rijgt de DiVa Walk de allermooiste plekjes van de Varusregio in het Osnabrücker Land naadloos aaneen. Van historisch belangwekkende plaatsen, talloze vakwerkhuizen tot de prachtige natuur; deze nog maar drie jaar jonge 105 kilometer lange wandelroute heeft het allemaal in huis. De "Di" staat voor dino's, de "Va" voor de Romeinse stadhouder Varus. Samen vormen ze een gouden duo, dat menig wandelaar aangenaam zal weten te verrassen.
GROEN EN BLAUW: Aukstaitija Nationaal Park
Vol verbazing turen we over het lege grasveld. Er staat geen enkele tent! Wat een lachertje, we hebben het er in de auto nog over gehad: wat zouden we doen als de camping vol zou zijn? In Nida, aan de Litouwse kust, was het erg druk geweest op de camping, het is tenslotte hoogseizoen. Er zoemen wel een hoop wespen vlak boven het gras, die hebben lekker het rijk alleen. Het zonnetje probeert voorzichtig tevoorschijn te komen. Gelukkig maar, want tijdens de rit van ongeveer 110 kilometer van Vilnius - de hoofdstad van Litouwen - naar Paluse had het onophoudelijk geregend.
OMAN PER SALOON CAR
De zee! Wanneer we het vissersdorpje Al Ashkarah binnenrijden ruiken we het meteen, die zilte geur in de koele lucht. Dat is wel even wat anders dan het droge duinzand van de Wahiba Sands, waar we vanmorgen vroeg wegreden. Prachtig was het, dat wel. De roestrode duinen waar we gistermiddag een uurtje of twee regelrechte stunts hadden ondergaan, dune-bashing heet dat. Met een fourwheeldrive en chauffeur keihard door het zand rijden, voortdurend bijna omslaan, loodrecht naar beneden een steile duin af, met de banden vastraken in het rulle zand, je hoofd stoten tegen het dak of het raam na een ruk aan het stuur, opwaaiend duinzand in je ogen krijgen, en er nog van proberen te genieten ook...
HET JUNGLE-TREINTJE VAN BORNEO
Vanaf de voorste twee stoelen in de bus hebben we goed zicht op de weg en de omgeving. En meteen ook op de steile bergwanden, de afgronden, weggespoelde stukken asfalt, en het kat en muis spel in het verkeer: inhalen, remmen, optrekken, weer inhalen. Het wordt een griezelig ritje van 60 kilometer naar Tambunan. We zijn op weg van Kota Kinabalu naar Tenom, om morgenochtend vroeg met het jungle-treintje terug te boemelen naar Kota Kinabalu.
Litouwen in een notendop
Met de planning van onze reis door Litouwen houd ik er rekening mee dat we van alle facetten van het land iets mee zullen krijgen. Ten eerste is het land rijk aan culturele bezienswaardigheden; cultuur wordt een van de thema’s. Ook heeft het land een vrij lange kustlijn en komen een paar dagen strand vanzelfsprekend in aanmerking om aan het reisschema toegevoegd te worden. Litouwen is bovendien dun bevolkt en je vindt hier dan ook veel ongerepte stukjes natuur: het derde thema. En als klap op de vuurpijl mag een bijzondere plek – één zoals je die nergens anders ter wereld tegen zult komen – niet ontbreken: de Kruisberg bij Siauliai.
WIE EEN EI GEEFT AAN EEN ANDER…
Langs de kant van de weg staan we te wachten op een grand-taxi naar Tinerhir. Het is vroeg in de morgen; ontbijt hebben we voor deze keer maar eens overgeslagen. Het oudere Engelse echtpaar dat vannacht ook in ons hotelletje sliep, propt zuchtend en steunend hun hele hebben en houwen in de kleine auto. Ibrahim ziet ons staan en stelt meteen wild gebarend voor dat we maar beter bij hun in de auto kunnen stappen. De vrouw kijkt vol meelij in haar ogen onze kant op; van haar mogen we wel meerijden. Maar haar nerveus pijprokende man denkt daar anders over. Met z’n zessen in zo’n klein Fiatje? Met al die bagage? Geen denken aan.
Van koninklijk wildpark tot eerste nationaal park van Nederland
Het begon allemaal zo'n honderd jaar geleden met het in de verkoop gezette landgoed Hagenau. Bewoners van de omliggende dorpen waren in rep en roer om de angst dat een nieuwe eigenaar vast en zeker voor de lucratieve houtkap zou gaan. In een verwoede poging het bos te redden van de ondergang werd er contact gezocht met de Vereniging Natuurmonumenten. En met succes: in 1911 werd Hagenau hun eigendom. Toch had waarschijnlijk niemand op dat moment kunnen bevroeden dat dit mooie gebied zou uitgroeien tot het allereerste nationale park van Nederland, de Veluwezoom.
ALS HET TIJ KEERT
Op het busstation van El-Jadida valt niet veel te beleven, behalve koffie drinken, chocola eten en wachten. De bus naar Oualidia wordt om drie uur verwacht. Sissi, een verpleegstertje uit Safi, vertelt ons dat Oualidia ‘maar een vies dorpje’ is. We zouden er beter aan doen met haar door te reizen naar Safi, daar zou het véél mooier zijn. Voor de zekerheid geeft ze ons haar telefoonnummer, ze heeft nog wel een slaapplaats over voor ons drietjes.
TEMPEL HOPPING IN WUTAI SHAN
Verlangend naar een plek waar je even bij kunt komen van de drukte, de hitte, de smog en de hectiek van Beijing, zit je al snel in de bus naar Wutai Shan. Frisse berglucht, sierlijke tempels, een vredige en spirituele sfeer; dat zijn wel zo'n beetje de kenmerken van dit gebied. Maar nu vergeet ik voor het gemak even de zeven uur durende hellerit ernaartoe over slingerende bergwegen, langs vervuilende kolenmijnen, urenlang wachtend in een eindeloze file van ronkende vrachtwagens... En dat doe ik niet voor niks, want Wutai Shan blijft een bezoek meer dan waard.
Het laatste stukje smalspoor van de Baltische Staten
Het laatste stukje nog in gebruik zijnde smalspoor van de Baltische Staten vind je in Letland. Om precies te zijn tussen de plaatsen Aluksne en Gulbene in het noordoosten van het land. Een diesellocomotief en een wagon met plek voor ongeveer veertig passagiers rijden hier nog steeds drie keer per dag op en neer. De afstand is klein - slechts 33 kilometer - en het tempo is traag. Maar desondanks, of misschien juist daarom, groeit de belangstelling voor dit treintje en zal de rit spoedig tot een van de belangrijkste toeristische attracties van Letland gaan behoren.
Zwaaien naar de overkant
Vanaf de Hermansburcht kijken we naar de overkant van de rivier. Daar staat een evenzo robuuste vesting, het fort van Ivangorod in Rusland. De twee forten aan weerszijden van de Narva rivier lijken elkaar uit te dagen. Maar niets is minder waar. Toeristen aan de overkant zwaaien vrolijk naar ons. Wij zwaaien terug. Hoe jammer, bedenken wij ons, dat we niet simpelweg ook daar even een kijkje kunnen nemen.
Wandelen in de achtertuin van Trinidad
Het stadje Trinidad aan de zuidkust van Cuba heeft alles in huis voor een ongekend gevarieerde vakantie: een schilderachtig koloniaal centrum, idyllische stranden, en als slagroom op de taart een weelderig begroeid berggebied in de achtertuin.
Een beetje geluk
Terwijl de Chinezen zelf nog steeds zweren bij Badaling ("Waarom ver rijden om een stukje muur te zien?") zetten wij onze zinnen op Simatai, een klein dorp aan de voet van de muur op ongeveer drie uur rijden van Beijing. Ons geplande nachtje in Simatai worden er twee, dan drie... Het kost moeite de boel weer in te pakken en deze wereldplek voor gezien te houden.
EEN HOLLANDSE AAP
“Klik, klik, klik” gaat mijn camera, en ik kijk door de lens om scherp te stellen op die ene grote neusaap, die daar zo stoer en fier op een boomstam zit. Klik! Dát worden mooie foto´s. Dan ineens, “boem, boem, boem”, gestamp, de vloer onder mij begint te trillen, mensen beginnen te gillen. Het gaat allemaal zo snel. Wanneer ik achterom kijk zit hij daar: zo´n reus van een neusaap. Hij zit op de rand van de veranda en staart naar ons, afwachtend en dwingend tegelijk. Allen hebben wij een camera om onze nek hangen, maar geen van ons durft het te wagen… De foto van de maand gaat aan onze neus voorbij!
RONDJE TORRES DEL PAINE
In de berm zitten we geduldig te wachten tot onze bus gerepareerd is. Nog maar vijftien minuten geleden vertrokken we uit Puerto Natales, op weg naar het Nationaal Park Torres del Paine. Onze rugzakken zitten bomvol proviand goed voor zo‘n twee weken overleven; in de winkels van Puerto Natales was van alles te krijgen. De bus heeft panne en even ziet het er naar uit dat we vandaag niet meer verder zullen komen - het is de laatste bus van vandaag. Maar na een uurtje sleutelen kunnen we verder en om zeven uur bereiken we na vier uur rijden de Guardería van Laguna Amarga. Het is hard gaan waaien. Aan het water zetten we onze tent op, op de moerassige grond.
DE HEILIGEN VAN DE CUCHUMATANES
Ik ben bang dat ik over Huehuetenango (zeg maar “Huehue”) niet echt enthousiast kan zijn. Ik ben hier gisteren aangekomen vanuit Mexico en heb in dit stadje nog niks anders gezien dan troep en lelijkheid. Het begon eigenlijk al in de bus ernaartoe: een Amerikaanse toeriste die een boek zat te lezen, verfrommelde elke gelezen bladzijde en gooide ‘m zo uit het raam! Vol verbazing zag ik tientallen blaadjes naar buiten fladderen. Dit was blijkbaar een voorteken voor wat nog komen ging… Huehue!
NATUURLIJK: SAMOS
Van ons appartement, dat tegenover de luchthaven van Samos is gelegen, lopen we langs de drukke weg richting het centrum van Pythagório. We zijn nog maar een klein uur geleden aangekomen, maar komen nu al tot de conclusie dat een huurauto ons een grote dienst zal bewijzen. Bij het eerste het beste verhuurbedrijf (de weg wordt geflankeerd door eender ogende bedrijven) halen we een auto op. "Nee hoor, een borgsom is niet nodig. Nog geen geld gepind? Oh, de betaling komt wel als u de auto weer aflevert, maakt u zich geen zorgen!" Waar hebben wij ooit eerder zo gemakkelijk een auto meegekregen? Wij zijn op Samos voor de zon en de natuur, en hopen er zoveel mogelijk van mee te krijgen. Op mijn must see lijstje staan enkele rustige baaitjes, elk met slechts één restaurantje.
DE ANDERE ALGARVE
Op zoek naar een stukje toeristen-vrij Algarve zijn we in Albufeira helemaal aan het verkeerde adres. Het is winter, maar de schaars geklede toeristen zijn nog steeds in de meerderheid in dit voormalige vissersdorp. De restaurants serveren weliswaar heerlijke gerechten, maar er zijn er gewoon teveel. We besluiten verder westwaarts langs de kust te rijden, in een nieuwe poging de toeristen van ons af te schudden.
ISLA TAQUILE
Vanuit Puno vertrekt de boot naar Taquile, een afstand van ongeveer 45 km. Onderweg stoppen we even bij “de drijvende eilanden” van de Uro indianen, en na vier uur varen komen we aan op het kleine eiland Taquile, gelegen in het Peruaanse deel van het Titicaca Meer (de overige helft van het meer behoort tot Bolivia). Het Titicaca Meer ligt op een hoogte van 3820 meter, en is daarmee het hoogst gelegen bevaarbare meer ter wereld. Dit grootste meer van Zuid-Amerika is ook erg diep (tot ca. 280 meter), waardoor de temperatuur van het water het hele jaar door vrij constant blijft, zo’n 10°C, en tevens de luchttemperatuur ‘s nachts en ‘s winters gematigd blijft. Goede omstandigheden voor de landbouw dus.